Papírhulladék, avagy mikor dobhatod ki az adóbevallásodat?

5/5 - (8 votes)

Papírhulladék, avagy mikor dobhatod ki az adóbevallásodat?

Mikor dobhatod ki az adóbevallásodat?

Környezettudatos életvitelhez hozzátartozik az is, hogy az otthonunkban minél kevesebb fölösleges lom, porosodó papír vegyen körbe. Szerencsére a közmű szolgáltatók életébe is beköszöntött már a harmadik évezred és lehetőségünk van a rezsi számlákat elektronikusan kérni, akár csak a bankszámlákat.

Élj is ezzel a lehetőséggel, hiszen teljesen fölösleges éveken keresztül, vaskos dossziéban tárolni a számlákat.

Van azonban néhány irattípus, amikor nincs lehetőség arra, hogy elektronikusan kapd meg. Tipikusan ilyenek a munkaügyi iratok és az adózással és az adóbevallással kapcsolatos dokumentációk. Ráadásul ezeket elévülési időig mindenképpen meg kell őrizned, hiszen bármikor csengethet a postás egy ellenőrzésre behívó szép, illatos levéllel a NAV-tól.

A munkaügyi és az adózási iratok tekintetében válasszuk külön a törvényi előírást és az egyéni érdeket. Nézzük először, hogy törvény szerint meddig kell megőrizned az adóbevallásodat?

Az adó-és munkaügyi irataid pár év alatt igen csak nagy halommá nőhetik ki magukat. Rakosgatod, kerülgeted és olyan jó lenne az egészet elvinni a hulladékgyűjtésbe.

Meddig kell megőrizni a munkaügyi és az adózási iratokat?

A köznyelvben 5 éves szabályként terjedt el, de a valóságban ez inkább 6 év. A pontos szabály így hangzik: az adóbevallást és az azt alátámasztó iratokat az adóbevallási határidő évét követő 5. év utolsó napjáig kell megőrizni.

Példa: a 2016-os jövedelmeidet tartalmazó adóbevallást 2017. május 22-ig kellett beadni. 2017+ 5 = 2022, azaz 2022 december 31-ig mindenképpen meg kell őrizni az irataidat, mert addig ellenőrizhető vagy.